Alles over ANBI

Let op! ANBI-publicatieplicht aangescherpt 2021

De Belastingdienst heeft vanaf 1 januari 2021 de ANBI-publicatieplicht voorwaarden aangescherpt. Alle Goede Doelen ANBI's ('omzet'/ baten meer dan € 50.000 per jaar) en Vermogensfondsen ANBI's (uitkeringen/ lasten meer dan € 100.000 per jaar) zijn verplicht te rapporteren volgens een nieuw, vast stramien. Met name het separaat publiceren van de financiële gegevens is voortaan verplicht. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar.
De gegevens zoals gepubliceerd in het organisatieprofiel bij Kenniscentrum Filantropie voldoen ook voor de Belastingdienst. Alle organisaties met een abonnement hoeven het speciale formulier dus niet in te vullen.

Voor vragen over of begeleiding bij de nieuwe formulieren kunt u ons bellen op 085-2101122 (tijdelijk ook van 19:00 -  21:00 uur) of ons mailen op info@kenniscentrumfilantropie.nl

ANBI-status

ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Het hebben van de ANBI-status geeft de filantropische organisatie fiscale voordelen. Om aangewezen te worden als ANBI, dient een filantropische organisatie aan een aantal voorwaarden te voldoen. Deze voorwaarden kunt u hier vinden. Zo moet de ANBI zich bijvoorbeeld voor minstens 90% inzetten voor het algemeen belang.

Voordelen van de ANBI-status

Een ANBI profiteert van een aantal belastingvoordelen, die u hier kunt vinden. Een ANBI betaalt bijvoorbeeld geen erfbelasting of schenkbelasting. Als een ANBI zelf schenkingen doet in het algemeen belang, hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen. Donateurs aan een organisatie met een ANBI-status mogen hun giften aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.

Eenvoudig voldoen aan uw wettelijke ANBI-verplichting

Stichting Kenniscentrum Filantropie biedt aan eenvoudig en vrijwel kosteloos te voldoen aan de ANBI-publicatieplicht. Door de wettelijk verplichte gegevens op gestructureerde wijze online in te voeren in het organisatieprofiel, worden deze gegevens overzichtelijk gepubliceerd op een eigen internetadres. Dit internet adres kan worden doorgegeven aan de belastingdienst.

Zodra u uw organisatie registreert, krijgt u een email met uw gebruikersnaam, wachtwoord en uw eigen unieke URL. Om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst is het dus niet nodig om een eigen website te hebben.

Registreren is kosteloos en doet u heel eenvoudig via het registratieformulier op deze website. Klik hier om voor het registratieformulier.

Gratis ANBI-scan

Na registratie van uw organisatie kunt u in uw organisatieprofiel een gratis ANBI-scan doen. Met deze ‘zelftest’ bepaalt u snel en eenvoudig of uw instelling aan de aangescherpte ANBI-voorwaarden voldoet, die vanaf 1 januari 2014 van kracht zijn.

Om in te loggen in uw organisatieprofiel klik hier

Belangrijke bestanden

    Aanvraag beschikking ANBI
Belastingdienst - 2018
 
    Wijziging Internetadres ANBI
Belastingdienst - 2018
 
    Checklist publicatie-eisen ANBI
Belastingdienst - webpagina
 
    Overeenkomst periodieke gift
PDF - Belastingdienst
  Code Wijffels - Goed Bestuur" 
Kenniscentrum Filantropie - jun 2005
 
  PDF-doc Wat staat er in een beleggingsstatuut
Bron: ABN AMRO MeesPierson
  ANBI voorwaarden
webpagina - Belastingdienst
 

  Belastingvoordelen ANBI-status
webpagina - Belastingdienst
 

  Controleer uw ANBI-status
webpagina - Belastingdienst
 

  Registratieformulier
Aanmelden bij Kenniscentrum Filantropie